Transitie-communicatie: 5 tips

De markt verandert, regels veranderen, de koers van je organisatie verandert. Ontwikkelingen kunnen klein of groot zijn, maar een ding is zeker: transitie is overal.

 

Ondernemen, besturen of leidinggeven…. Een organisatie is als een zeilboot. De wind kan je niet aanpassen, maar je zeilen wel. We zijn continu aan het inspelen op veranderingen.

 

Voor de kapitein van het schip is dat niet makkelijk. Je moet immers de bemanning meekrijgen, zij moeten ook het nut van je koerswijziging inzien. De bemanning, van stuurman tot dekmatroos, moet samenwerken om jouw uitgezette koers succesvol uit te voeren. Met een doordachte transitie-communicatie-strategie verander je succesvol van koers.

 

5 tips voor succesvolle transitie-communicatie

 

 

1 Begin op tijd

Communicatie wordt vaak over het hoofd gezien bij een transitieproces. Een gemiste kans! Want het is van belang om meteen te starten met communiceren. Bij voorkeur voordat het project van start gaat. Op dat moment denk je misschien dat er nog niets te communiceren valt, maar niets is minder waar!

Communicatie in de beginfase helpt bij verwachtingsmanagement en voorkomt speculaties of verkeerde aannames. Wat je op dit moment nodig hebt, is een groeidocument dat online beschikbaar is. Een interactieve of strategische infographic kan bijvoorbeeld nuttig zijn om de ontwikkelingen stap voor stap in kaart te brengen.

 

2 Bekijk het vanuit een ander perspectief

Het opstellen van een plan in een vergaderzaal is niet bevorderlijk voor een succesvolle uitvoering. Als je wilt dat mensen het gevoel hebben dat ze bij de ontwikkeling van plannen betrokken zijn, betrek hen dan bij dit proces. Start een dialoog en laat mensen hun stem horen. Je hoeft hun meningen niet per se over te nemen, maar het geeft je inzicht in de praktische haalbaarheid en wat er speelt. Dit geeft mensen het gevoel dat ze invloed hebben op de veranderingen.

 

3 Maak gebruik van visuele elementen

Planners schrijven vaak uitgebreide teksten, begrijpelijk vanuit hun standpunt. Echter, voor de ontvanger is een dikke stapel papier veel minder aantrekkelijk. Maak jouw plannen visueel aantrekkelijk. Onderzoek toont aan dat tekst met afbeeldingen beter gelezen wordt en beter blijft hangen. Afbeeldingen helpen om abstracte begrippen te visualiseren en maken ideeën concreter.

Maak jouw plannen visueel aantrekkelijk, zoals het regioplan Politie Zeeland West-Brabant.

 

4 Verkoop je plan!

Mensen zijn niet van nature enthousiast over verandering. De meesten hebben een hekel aan veranderingen die hun dagelijkse routine verstoren. Daarom is het essentieel om transitie-communicatie als een marketingcampagne te behandelen. Verkoop je plannen alsof het een spannend avontuur is, leuk en verfrissend! Snijd je plannen in hapklare stukken, voeg aansprekende afbeeldingen toe en verspreid de informatie over een langere periode.

 

5 Inspireer!

Voorbeelden spreken vaak meer dan woorden. Mensen hebben behoefte aan praktische voorbeelden van hoe ze jouw plannen in de praktijk kunnen brengen. Laat mensen zien hoe anderen dit al succesvol hebben gedaan. Inspirators en vroege volgers spelen hierbij een cruciale rol. Ze geven anderen het vertrouwen dat ze de veranderingen aankunnen.

Met deze tips kun je jouw transitie-communicatie verbeteren en een soepele overgang naar nieuwe koersen mogelijk maken.

Hierbij zou een merkkarakter op een ludieke manier het woord voor je kunnen doen.

 

En over voorbeelden gesproken? Bekijk op dwzo.nl/portfolio een paar cases.

Maak van jouw plannen een bron van inspiratie en #geefkleuraantransitie.

 

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.

Meer over onze thema's