Duurzaamheid

Duurzame inzetbaarheid introduceren en integreren… hoe dan?

Duurzame inzetbaarheid is een ontzettend breed begrip waar tal van HR-zaken onder vallen. Veiligheid, vitaliteit, persoonlijke ontwikkeling, SPP,…. U wilt uw medewerkers niet alleen informeren over de regels, bijzonderheden en mogelijkheden. U wilt ook een gedragsverandering bij hen teweeg brengen. Hoe pakt u dit aan? dWZO heeft de oplossing!

 

Gedragsverandering gebeurt niet in één dag. Dat hoeven we u vast niet uit te leggen. Het is een complex proces dat stapsgewijs moet worden geïntroduceerd, geïmplementeerd en onderhouden. Zeker in het geval van een meervoudige boodschap in een toch al drukke periode waarin medewerkers veel op hun bordje hebben liggen, is het belangrijk om dit strategisch slim aan te pakken.

Hoe dan?

Waarschijnlijk heeft u het inhoudelijke plan al klaarliggen en weet u wat u aan duurzame inzetbaarheid wilt (gaan) doen. Maar dan komt het vervolg: de communicatie naar uw medewerkers. Dit begint bij het structureren van de enorme brei aan informatie. Visuele communicatie helpt daarbij. Visuele communicatie is communiceren met beelden. Deze worden makkelijker door het menselijk brein opgenomen dan tekst en kunnen complexe zaken eenvoudig samenvatten.

Infographic ideale middel bij duurzame inzetbaarheid

Een infographic leent zich hier heel goed voor. In een infographic komen beelden, cijfers en tekst samen tot een begrijpelijk geheel. Maar u heeft meer nodig dan één plaatje om de verschillende facetten van duurzame inzetbaarheid breder uit te zetten en hier ook echt impact mee te creëren. Daarom hebben we bij dWZO de strategische infographic ontwikkeld.

 

Strategische infographic als paraplu en kennisbank

De strategische infographic is de paraplu waaronder u alles rondom duurzame inzetbaarheid kunt ophangen. Dé plek waar medewerkers informatie kunnen vinden, vragen kunnen stellen en uitgenodigd worden om op eigen initiatief meer kennis over duurzame inzetbaarheid te vergaren. En dit allemaal in een leuke, overzichtelijke en begrijpelijke online omgeving.

 

Ja, maar, (social) intranet dan?

De plek waar informatie over duurzame inzetbaarheid nu vaak gedeeld wordt, is op een (social) intranet. Het is echter in veel gevallen niet uitnodigend en overzichtelijk genoeg. Het bestaat vaak vooral uit tekst en de items krijgen even de aandacht, als u die erop vestigt, maar verzanden al snel in oude nieuwsberichten en saaie documenten in een archief. De interactieve infographic is echter beeldend (en met virtuele medewerkers ook herkenbaar) en zorgt voor blijvende aandacht en activatie.

 

Groeidocument

Het heeft geen zin om in één keer de hele paraplu met alle onderliggende onderdelen over uw medewerkers heen te storten. Het is teveel informatie ineens. De strategische infographic is dan ook interactief en ontwikkeld als groeidocument waar steeds nieuwe onderdelen aan toegevoegd kunnen worden. Zo kunt u bijvoorbeeld ieder kwartaal een nieuw thema onder de aandacht brengen.

 

Combineren is impact creëren

De voorkant van de interactieve infographic geeft steeds helder de paraplu weer en daaronder gaat meer informatie over de verschillende deelgebieden schuil. Ook die informatie wordt waar nodig via visuele communicatie versterkt, bijvoorbeeld door een videopresentatie of animatie. Ook fysieke middelen zoals een glossy magazine of een praatplaat zetten de boodschap kracht bij en zorgen voor actie bij uw medewerkers.

 

Ook aan de slag met Duurzame inzetbaarheid?

Neem eens contact met ons op. We laten graag zien hoe we hier met visuele communicatie aan kunnen bijdragen.

Meer over onze thema's