Design Thinking zit in ons dna

Toen we deze term voor het eerst tegenkwamen in een gesprek met een opdrachtgever, moesten we even Googlen. Wat is Design Thinking? En toen kwam er bij ons het ‘Oh, maar als het dat is, kennen we het wel’-moment. Weet u al wat Design Thinking is? Doet u het ook al? En, werkt het?

 

Design Thinking is een manier om tot optimale oplossingen te komen voor de uitdagingen van uw doelgroep. Uw patiënten, leerkrachten, medewerkers of cliënten bijvoorbeeld.

Waarom Design Thinking?

In plaats van direct vanuit eigen aannames in de oplossingsmodus te schieten, gaat u eerst op de stoel van uw doelgroep zitten. Wat zijn hun wensen en behoeften? En welke uitdagingen ervaren zij? Wanneer u daar een goed beeld bij vormt, kunt u hier namelijk ook veel beter op aansluiten met oplossingen.

Wij herkenden hierin meteen onze ‘werkvloerverkenning’. Voordat we aan de slag gaan voor onze opdrachtgever, is dat het eerste wat we doen: de werkvloer op gaan en vragen stellen aan de doelgroep. Wat willen zij? Wat ervaren zij? En wat missen ze misschien ook nog?

 

Volgende fase Design Thinking methode: Creatief brainstormen

De volgende fase van de Design Thinking methode is creatief brainstormen. In korte tijd zoveel mogelijk oplossingen verzinnen voor de uitdagingen van de doelgroep. Omdat niet iedereen gewend is om zo’n creatief proces aan te gaan, zie je tegenwoordig regelmatig dat kunstenaars worden gevraagd om aan zo’n proces deel te nemen.

Bij dWZO juichen we creativiteit toe. Wij brainstormen zelf ook voordat we tot concrete plannen komen. Conceptueel denken, noemen we dat. Het grote verschil is dat we tijdens de dit creatieve proces wel al direct de uitvoerbaarheid van de plannen in het oog hebben. We gaan dus wel out of de box, maar vliegen niet uit de bocht met onze ideeën. Ze zijn direct bruikbaar en realistisch.

 

Prototype testen

Weer een volgende fase in Design Thinking is het ontwikkelen van een prototype en het testen ervan op gebreken. Ook hier hadden we bij dWZO een déjà vu. Wanneer wij namelijk visuele communicatiemiddelen ontwerpen, testen we deze eerst uit bij onze opdrachtgever en een klein deel van de doelgroep. Is het zo duidelijk? Bereiken we hiermee het gewenste effect?

 

Uitrollen en aanscherpen

Daarna rollen we de actie/campagne breed uit bij de doelgroep. En, net als bij de laatste fase van Design Thinking, blijven we in veel gevallen aangehaakt om te monitoren of de communicatie wellicht nog aanscherping behoeft.

 

dWZO ondersteunt en begeleidt

Het is dus leuk voor ons om te zien: hé, dit doen we onze hele carrière al. Maar vooral om te zien dat veel opdrachtgevers deze methode nu ook omarmen. Wij kunnen ze ondersteunen in het proces en hier vanuit onze ervaring een waardevolle sparringpartner en begeleider in zijn.

 

 

Wil jij ook aan de slag met Design Thinking?

Of heb je hier al een begin mee gemaakt en merk je dat het toch lastiger is dan het leek?

Neem contact met ons op. We ondersteunen je graag.

Meer over onze thema's