Voordelen van merkkarakters

Een merkkarakter (mascotte) is...

 

Laagdrempelig

 

Het bedrijf wordt emotioneel geladen met fun of service. Zeker bij zakelijke diensten, die vaak wat abstract zijn, kan een merkkarakter helpen om op een laagdrempelige manier informatie te geven.

 

Een accountant, bijvoorbeeld, is deskundig en maakt dit duidelijk met formeel taalgebruik. Een mascotte mag het best nog eens in Jip-en-Janneke-taal uitleggen. Zo wordt de meerwaarde van de dienstverlening duidelijker zonder afbreuk te doen aan de professionele uitstraling van het bedrijf.

 

Meer weten over de drempel te verlagen? Neem contact met ons op!

Terug naar: Merkkarkter

, Voordelen van merkkarakters
, Voordelen van merkkarakters

Herkenbaar

Een goed merkkarakter is zo vormgegeven dat het design nauw aansluit bij het karakter van het bedrijf én de doelgroep aanspreekt. Belangrijke kenmerken van het bedrijf zie je terug in de mascotte. Bij het zien van het merkkarakter herkennen mensen het bedrijf en krijgen er een goed gevoel bij. Het merkkarakter staat aan de kant van de klant, de medewerker of de cliënt, kan een spiegel voorhouden en de dialoog aangaan.

 

Door een karakter consequent te gebruiken in de communicatie wordt het herkenbaar en creëert u visuele eenheid tussen allerlei projecten die eigenlijk onder dezelfde paraplu vallen.

Functioneel

Een mascotte is niet zomaar een grappig poppetje.

 

Een mascotte heeft een duidelijke functie. Online zie je ze steeds meer verschijnen, denk aan Mailchimp of Bol. Mascottes verhogen de gebruikersbeleving (user experience) door op een luchtige manier de klant door een website heen te helpen.

 

Een mascotte staat aan de kant van de klant, begrijpt zijn probleem en biedt oplossingen.

, Voordelen van merkkarakters
, Voordelen van merkkarakters

Vertelt uw verhaal

Een merkkarakter heeft een eigen persona en kan van alles meemaken.

 

De emotionele binding met een organisatie wordt via een karakter gigantisch. Hoe beter de persona is uitgewerkt hoe beter het verhaal (storytelling) werkt. Een mascotte staat op hetzelfde niveau als de doelgroep en maakt dezelfde dingen mee.

 

Daarom is een mascotte zo geschikt voor het optreden in strips, infographics of animaties. Een nieuwe, beeldende manier van communiceren ontvouwt zich.

Praktisch

Naast het vergroten van de emotie-factor, is het werken met een mascotte veel praktischer dan bijvoorbeeld werken met fotografie.

 

Een foto valt gewoon weg niet meer op, zowel op internet als in drukwerk. Voor een goede foto kan je modellen huren maar dat kost geld. Veel organisaties kiezen er dan voor om foto’s te maken met de eigen medewerkers of cliënten in de hoofdrol. Maar dan heb je weleens het risico dat er een medewerker vertrekt of er een cliënt wegvalt.

 

Een merkkarakter blijft eeuwig jong, is tijdloos en duurzaam.

, Voordelen van merkkarakters

Voordelen van merkkarakters

Meer weten over de aanpak van een mekkarakter? Neem contact met ons op!

Terug naar: Merkkarkter