De toegevoegde waarde van communicatie

Admiraal de Ruyter Ziekenhuis

Het Admiraal de Ruyter ziekenhuis is een ziekenhuis gevestigd in Goes, Vlissingen, Middelburg en Zierikzee.

 

De vraag

Een paar jaar geleden zijn de ziekenhuizen boven de Westerschelde gefuseerd. Het Admiraal De Ruijter Ziekenhuis heeft bepaalde keuzes moeten maken voor welke zorg ze in welke locatie aanbieden. Dat moesten ze  ten eerste uitleggen aan de cliënten en patiënten. Hiervoor hebben ze en meerjaarbeleid uitgewerkt.

 

 

De reden

De ziekenhuizen boven de Westerschelde zijn gefuseerd. Het ADRZ wilde zich openstellen en duidelijkheid scheppen voor de burgers.

 

De aanpak

Enerzijds bestaat de campagne uit een animatie voor intern gebruik, hierin leggen we uit wat het nieuwe beleid is en wat het belang ervan is. Anderzijds bestaat de campagne uit een reeks infotorials in de regionale dagbladen met meer uitleg voor de patiënten en burgers. In de dagbladen wordt uitgebreid uitleg gegeven over verschillende specialisaties van het ADRZ, bijvoorbeeld: Hart en vaat, kwetsbare ouderen, acute zorg, oncologie en bewegingsapparaat.

 

ADRZ had een meerjarenbeleid uitgestippeld, dit is natuurlijk een dik boekwerk. Hoe ga je dit overbrengen naar iedereen die iets te maken heeft met het ADRZ? Dat gaat niet alleen over de verpleegkundigen, maar ook over de specialisten en ketenpartners. Die hebben allemaal geen tijd om een dik boekwerk te lezen over het beleid. We moesten dus een manier vinden om snel over te brengen, samen met de afdeling communicatie hebben we het beleid uitgeplozen en uitgezocht wat de kernwaarden van het beleid waren. Het ADRZ heeft gekozen voor een animatie. We zijn toen samen gaan brainstormen om een concept te ontwikkelen rondom het meerjarenbeleid. In dit geval was dat ‘bruggen bouwen’.

 

Admiraal De Ruyter Ziekenhuis InfographicDit was ook een belangrijk onderwerp in het meerjarenbeleid, er moest meer genetwerkt worden tussen het ADRZ en de ketenpartners. Eigenlijk kun je zo’n netwerk zien in de breedste zin van het woord, netwerken met patiënten of met andere doktoren uit andere ziekenhuizen. Het bruggen bouwen is het kernonderwerp van het meerjarenbeleid. We hebben deze gebruikt als kapstok om het verhaal aan op te hangen.

 

Je moet er vanuit gaan dat je in een animatie ook niet alles tot in detail kan vertellen, je moet het zien al een prikkeling of aanzet tot begrip, een dialoog. Je geeft mensen een handvat om een dialoog te beginnen. Zo wordt een animatie meestal ook ingezet, bijvoorbeeld op een bijeenkomst wordt i.p.v. een toespraak van de directeur een animatie vertoond. Aansluiten kan iemand er nog iets over vertellen of er wordt een soort van discussie op gang gebracht zodat zo’n beleid veel meer gaat leven bij de mensen.

 

Publieksjaarverslagen

Verder hebben we verschillende publieksversie jaarverslagen gemaakt. Hierin staan niet alleen de cijfers beschreven maar hebben we ook nagedacht over de bewaarfunctie van de communicatiemiddelen. Door de informatie te presenteren in combinatie met een bewaar object zoals bijvoorbeeld een kalender, een plattegrond met locaties of een handig notitieboekje. Bekijk hier de bladerbare pdf van publieksversie jaarverslag 2011.

 

Brochures en folders

Verder hebben we nog een hele reeks brochures en folders gemaakt gericht op de patiënten en medewerkers van het ADRZ.

Wil je ook waarde toevoegen aan je communicatie?

Stuur een bericht en maak contact!

 

Mijn naam is:
Bedrijfsnaam:
E-mailadres:*
Telefoon:*
Ik wil meer weten over:
Ik ben geen robot:*
Captcha