De toegevoegde waarde van communicatie

Sophie Noens

Art director

Sophie Noens

Gestudeerd aan Sint Lucas Gent

en SASK Sint Niklaas Juweeldesign

T +31 (0)115 689 888

sophie@dewildezeeuw.nl

 

 

Van woord naar beeld

Storytelling, het vertellen van een verhaal, is terug te vinden in allerlei culturen over de hele wereld. De verhalenverteller gebruikt een verhaal voor onderwijs, behoud van cultuur en geschiedenis, maar ook ook voor het overbrengen van normen en waarden.

Alles heeft een verhaal

Bij dWZO geven we vorm alle denkbare verhalen. Je visitekaartje vertelt wie je bent. Je website vertelt over je producten en diensten. Je Facebookpagina vertelt over je dagelijkse gangetje. dWZO brengt het in beeld. 

 

Hierbij gaan we niet over een nacht ijs. We willen eerst inzicht krijgen in de organisatie en de vraagstelling. Natuurlijk. Op internet zijn er ook mooie plaatjes op de kop te tikken.... Maar is dat écht jouw verhaal?

 

Een belevenis

De term ‘storytelling’ wordt meestal gebruikt in de zin van een mondelinge overdracht van een verhaal, maar is later steeds meer gebruikt voor andere media die ook een verhalende manier van het overbrengen van informatie hebben.


Zo wordt er aangenomen dat primitieve volkeren uit de oertijd rotstekeningen maakten om hun verhalen visuele kracht bij te zetten. In eerste instantie maakte de verteller tekeningen of symbolen op een rotsblok, stuk hout of een kleitablet om zelf het verhaal beter te kunnen onthouden. De toehoorders zullen het verhaal zeker beter onthouden hebben met tekeningen of symbolen erbij.
Het vertellen van een verhaal ging in de oertijd vaak gepaard met zang en dans of een vorm van theater. Zo werd er nog een extra dimensie aan de beleving van een verhaal toegevoegd.


Verhalen waren niet altijd letterlijk op te vatten. Toehoorders moesten soms zelf nu eigen conclusies trekken. Verhalen zorgen er dus voor dat je over iets na gaat denken en hier een mening over gaat vormen.

 

De aard van het beestje

Je zou wel kunnen stellen dat het in de aard van de mens ligt om verhalen te vertellen, maar er ook graag naar te luisteren en daar lering uit te trekken.


We kunnen een verhaal opschrijven, er een film of animatie van maken. Het principe blijft hetzelfde. Een verhaal, ondersteund met beeld blijft gewoon beter plakken. En aangezien we op een dag duizenden beelden te verwerken krijgen, hebben organisaties mensen nodig die het verhaal een gezicht kunnen geven. Daar zijn wij nu net goed in.

 

 

Emotionele binding met de organisatie

Tegenwoordig wordt storytelling gebruikt in de marketing om de klantenbinding te vergroten. Dit sluit naadloos aan bij de oer-behoefte van de mens om te worden vermaakt. Verhalen zijn illustratief, zijn makkelijk te onthouden en zorgen voor een sterkere emotionele binding met de organisatie. Uit wetenschappelijke studies blijkt dat het veel makkelijker is om een verhaal te onthouden (en na te vertellen) dan droge feiten en cijfers. Tijdens het lezen van een verhaal wordt niet alleen het taal-gedeelte van ons brein geactiveerd, maar we beleven het verhaal en ervaren de emoties.

 

 

 

Wil je ook waarde toevoegen aan je communicatie?

Stuur een bericht en maak contact!

 

Mijn naam is:
Bedrijfsnaam:
E-mailadres:*
Telefoon:*
Ik wil meer weten over:
Ik ben geen robot:*
Captcha