De toegevoegde waarde van communicatie

Rones Wielinga

Gestudeerd aan De Willem de Kooning Academie in Rotterdam

En aan de Kunstacademie in Gent

T +31 (0)115 689 881

rones@dewildezeeuw.nl

 

In het kort

Rones is ondernemer, creatief, strateeg, conceptdenker, visionair, ontwerper, grafisch vormgever, typograaf, illustrator, animator, getrouwd met Sophie en vader van Syb.

Over Rones

Rones Wielinga heeft gestudeerd aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam. Na het behalen van zijn diploma is hij begonnen met werken  bij Keja Donia, een designbureau te Amsterdam. Daar heeft Rones gewerkt voor grote merken zoals onder andere Rabobank, ANWB, C1000, Albert Heijn maar ook voor Red Band, Venco, Honig, Calve en Natrena.

 

Ook al had Rones zijn ontwerpdiploma op zak, is hij begonnen als visualiser / illustrator. Het was nog de tijd van visuals, dit houd in: wat de ontwerpers bedachten maakte Rones visueel, het ging hier vooral om verpakkingen.

Op dat moment waren er ongeveer 200 visualisers werkzaam in Nederland waarvan Rones er 1 was. Daarnaast maakte hij ook het art-work voor verpakkingen. Door te werken met grote merken heeft Rones een kijkje in de keuken gehad van hoe een merk tot stand komt. Dat kon hij goed gebruiken op het moment dat hij zijn eigen bureau startte.

 

Rones wilde iets doen met zijn diploma visuele communicatie, zo kwam hij terecht bij de Bataafsche Teeken maatschappij, kortweg BTM. Hier kreeg Rones de functie van art-director maar regelmatig kwam het voor dat hij zelf het art-work uitvoerde. Rones werkte hier voor merken als: Douwe Egberts, Red Band, Venco, Droste, Verkade, Liga, Saroma en Markant. Hier heeft Rones veel verpakkingen ontworpen maar ook geholpen met het ontwikkelen van identies.

       

    

Hoe het allemaal begon

Rones zijn hobby is zeilen, hij kende Zeeland al vanaf het water. En zo kwam hij op het idee om een baan te zoeken in Zeeland. Dat lukte en Rones kreeg de functie Art-director bij Boom collectief. Hier werkte hij voor o.a Zeeland Seaports in Terneuzen / Vlissingen, Tourist pass Middelburg en Drukkerij de Lange in Goes. Hier leerde Rones samen te werken met een Copywriter.Ook ontmoette hij daar Sophie, zijn compagnon en echtgenote sinds 1998.

 

Toen kreeg Rones een aanbieding om in Londen te gaan werken samen met Sophie. In plaats van te gaan werken in Londen verkozen Rones en Sophie het mooie Zeeuws-Vlaanderen boven Londen. In 1999 startten ze hun bedrijf ‘de Wilde Zeeuw Ontwerpers’ in Hulst. Daar werkte ze voor de plaatselijke bakker, maar ook voor grote bedrijven en organisaties Dow (beurswand voor P&O) de provincie Zeeland, (landelijke campagne: Welkom in Zeeland) Koninklijke Scheldegroep (uitnodigingen en PR) en Porgy & Bess (website en promotie).

 

Sophie en Rones kwamen erachter dat ze met hun jarenlange ervaring al snel op 1 lijn lagen met de communicatiemensen van grote bedrijven. Vandaag de dag werken Rones & Sophie nog steeds voor directie, management teams en communicatieafdelingen. Ze geven strategisch advies, helpen met conceptontwikkeling en voeren de ideeën uit in prachtige communicatie uitingen waarbij illustratie vaak een onderdeel is.

Een passie voor tekenen

Rones tekende als kind erg graag en veel, de passie voor het tekenen is eigenlijk nooit meer weg gegaan. Maar Rones heeft nog een tweede gave, hij kan makkelijk driedimensionaal denken en tekenen. Perspectief tekenen is een gave die hij als kind al bezat, in eerste instantie wilde Rones architect worden maar een leraar tekenen adviseerde Rones om naar de kunstacademie te gaan.

 

Zo kwam hij terecht op de kunstacademie op de afdeling visuele communicatie. Dat wil eigenlijk zeggen communiceren met beelden, ofwel praten met beelden. En dan in de breedste zin van het woord. Als je bijvoorbeeld een ontwerp maakt voor een affiche communiceer je met woord en beeld. Je leert er het gebruik van lettertypes, typografie. Er zijn wel duizenden verschillende soorten lettertypes. Niet iedereen realiseert zich hoe belangrijk een lettertype is bij het communiceren.        

Ook vorm en vormgeving waren belangrijke aspecten van de kunstacademie. Wat valt op en wat valt niet op. Hoe laat ik de boodschap opvallen en tekst die minder belangrijk is, laat ik die minder opvallen?

‘Jezelf blijven ontwikkelen, zodat je blijft groeien in je vak’

Door de tijd heen is Rones zich blijven ontwikkelen. De ontwikkelingen van vandaag de dag zijn bij Rones en Sophie niet voorbijgegaan. Zo heeft Rones zich bijgeschoold op het gebied van webdesign en webbouwen en heeft Sophie zich meer ontwikkeld naar internet strategie. Na een klanttevredenheid onderzoek kwamen Rones en Sophie erachter dat de kracht van dWZO vooral ligt in de combinatie van ontwerp en illustratie.

 

Ook krijgt dWZO steeds meer opdrachten voor het ontwikkelen van twee karakters om een boodschap middels een dialoog naar buiten te brengen. Na onderzoek werd duidelijk dat de karakters in een animatie beter worden onthouden en dat de boodschap nog beter overkomt. Zo zijn ze begonnen met animatie. Om animatie nog beter onder de knie te krijgen volgt Rones de kunstacademie in Gent. Hier leert hij alle soorten en de do’s en dont’s van het vak.

 

Wil je ook waarde toevoegen aan je communicatie?

Stuur een bericht en maak contact!

 

Mijn naam is:
Bedrijfsnaam:
E-mailadres:*
Telefoon:*
Ik wil meer weten over:
Ik ben geen robot:*
Captcha