De toegevoegde waarde van communicatie

Zorgstroom

Zorgstroom levert een groot aantal diensten. Van huishoudelijke hulp tot zorg in het hospice.

Van maaltijden tot verpleeghuiszorg. De zorginstelling heeft locaties verspreid over heel Walcheren.      

                                           

 

De vraag: Breng onnodig ziekteverzuim onder de aandacht

Een gedragsverandering teweeg brengen op het gebied van ziekteverzuim door middel van een animatie. De animatie is onderdeel van een bredere interne campagne.

 

 

 

‘Door het ziekteverzuim te beperken, al is het maar met 1%, kunnen er veel kosten bespaard worden.’

Zorgstroom karakters animatie ziekteverzuim

De aanpak

Om het ziekteverzuim bij Zorgstroom onder de aandacht te brengen is er onder meer gekozen voor een animatie. Als overkoepelende metafoor denkt dWZO aan sport. Een sporter heeft passie voor zijn vak, en probeert steeds beter te worden. Op het moment dat er een teamlid uitvalt krijgen de andere teamleden het zwaarder. Het is dus zaak om daar goed over te communiceren en open kaart in te spelen.

 

In de zorg moet je een top teamspeler zijn, er zijn coaches en verzorgers. Als je sport ben je vitaal, je voelt je fit en je meldt je minder snel ziek. Als je het goed doet ben je kampioen en krijg je een trofee.

 

Als medewerker in de zorg ben je zeker een topsporter en hou je allerlei ballen tegelijk in de lucht. Niet alleen op de werkvloer! Dat moet je ook nog eens combineren met zorgtaken thuis.Een animatie moet positief motiveren en aanzetten tot nadenken.

 

Als teamsport hebben we korfbal gekozen. Het is een sport waar zowel mannen als vrouwen tegelijk in het veld staan. Ook bij Zorgstroom werken mannen en vrouwen samen, vandaar onze keuze voor deze teamsport. Het team hebben we ´Lean Lions´ genoemd. ´Lean´ komt van het lean werken en ´Lions´ is een knipoog naar de Zeeuwse leeuw.

 

We hebben gekozen voor een losse tekenstijl die niet dwingend overkomt en ruimte voor interpretatie overlaat. Rones is begonnen met het schetsen van de karakters. Je kunt zien of het karakter een man of vrouw is.

              Gezichten karakters Zorgstroom                

 

Karakters animatie Zorgstroom kapsels

De klant aan het woord: ‘Het ziekteverzuim daalt!’

De reacties op de animatie waren positief. De animatie hielp medewerkers bij het begrijpen van de boodschap; verzuim is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daarnaast hielp het ons bij het in gesprek gaan met medewerkers. Het resultaat van de campagne als geheel begint zichtbaar te worden; het ziekteverzuim daalt!

 

Christian Goudappel, Zorgstroom Middelburg

 

Wil je ook waarde toevoegen aan je communicatie?

Stuur een bericht en maak contact!

 

Mijn naam is:
Bedrijfsnaam:
E-mailadres:*
Telefoon:*
Ik wil meer weten over:
Ik ben geen robot:*
Captcha