De toegevoegde waarde van communicatie

Zeeland voor Elkaar

 

Zeeland voor Elkaar is een samenwerkingsverband tussen de Zeeuwse gemeenten en de GGD Zeeland. Per 1 januari 2015 de veranderde de Nederlandse zorgwet (Participatiewet).

Mensen die zorg ontvingen moesten dit vanaf 1 januari 2015 regelen via de gemeente. De gemeente beoordeeld dan of je zorg krijgt, of niet.

 

De Nederlandse overheid probeerde met deze strategie de bijzondere zorgkosten terug te dringen. De veranderingen in de zorg waren gedurende het jaar 2014 een hot item in de media. Met als gevolg dat er landelijk veel onduidelijkheid en onzekerheid ontstond bij de zorgvragers. De overheid heeft aan iedere gemeente gevraagd een eigen zorgbeleid uit te stippelen. Het was daarom niet mogelijk om een landelijk antwoord te geven op vragen. Iedere gemeente lostte het 'probleem' op zijn eigen manier op.

 

 

De vraag

Neem de onzekerheid over de nieuwe zorgwet bij de Zeeuwse zorgvragers weg.

Maak een commercial van 60 seconden in de vorm van een animatie voor de regionale radio- en TV zender Omroep Zeeland. Inclusief radiospotje.

 

De aanpak

De opdracht voor Zeeland voor Elkaar heeft te maken met een aantal lastige feiten:

• Elke gemeente vult de zorgwet op zijn eigen manier in

• Niet elke gemeente wist op dat moment hoe ze het zorgbeleid gingen invullen

• Het gaat over een breed scala aan zorg; van jeugdzorg tot ouderenzorg en alles wat daar tussen zit

• De commercial mag maar 60 seconden duren in verband met de uitzendkosten

• Er is geen portalwebsite om naar te verwijzen voor meer informatie

 

Toch is het dWZO gelukt een gemene deler te vinden en een helder verhaal te formuleren over een heel complexe zaak.

Concept

In de participatiewet wordt het belangrijker dat mensen de regie krijgen over hun eigen leven. Hierbij moeten ze voor hun eigen zorg zorgen. Een groot onderdeel hiervan is het zorgen voor elkaar. Er moet minder verwacht worden van officiële zorginstanties, maar meer van het persoonlijke netwerk.

In de animatie staat één persoon centraal. Hij is het universeel beeld van een zorgvrager. Zijn foto hangt in een lijstje aan de muur. Om hem heen hangen fotos van zijn 'oude netwerk', de zorginstanties. De oude hulpverlening wordt uitgegumd en wordt vervangen door nieuwe hulp. Dit kunnen instanties zijn, maar de overheid heeft natuurlijk liever dat het iemand is uit het persoonlijk netwerk. Gaandeweg worden de lijstjes opgevuld met fotos van het 'nieuwe netwerk'.

 

De animatie moet een Zeeuws karakter hebben. Daarom zijn er Zeeuwse elementen in de animatie verwerkt zoals een Zeeuwse knop, een traktor, een zeilboot en een zeehond. De commercial en het radiospotje zijn uitgezonden op omroep Zeeland om zo alle inwoners van Zeeland te bereiken.

 

Wil je ook waarde toevoegen aan je communicatie?

Stuur een bericht en maak contact!

 

Mijn naam is:
Bedrijfsnaam:
E-mailadres:*
Telefoon:*
Ik wil meer weten over:
Ik ben geen robot:*
Captcha