De toegevoegde waarde van communicatie

Tonetime

Tonetime is een app voor muziekonderwijs.

 

De vraag

dWZO is gevraagd het Front-end design te ontwerpen van de app en het logo te ontwikkelen.

Met deze app kan je muziek leren spelen, de doelgroep loopt van 8 tot 88.

 

Tonetime Logo

De reden

Er zijn steeds meer ondernemers die besluiten een app op de markt te brengen. Niet alleen als leuke gadget, maar een app met een verdienmodel. De vormgeving van de app wordt een van de verkoopsargumenten om iets wel of niet aan te schaffen. Met goed front-end design onderstreept de ondernemer de professionaliteit van de app. De look & feel van een app wordt daarom steeds belangrijker.

 

De Tonetime-app bestaat al langer. Met een nieuwe look & feel voor tablets en smartphones wordt een bredere doelgroep aangeboord. Bij aanschaf van de Tonetime-app starten de leerlingen met blokfluit, waarna later ook andere instrumenten kunnen worden toegevoegd zoals gitaar en saxofoon.

De aanpak

Na het intake-gesprek (briefing) doet dWZO eerst vooronderzoek naar de markt en de doelgroep. Wat zijn de wensen van de gebruikers en wat is gebruikelijk in de markt? Wat doet de concurrentie?

dWZO begint met het opzetten van een usability-structuur. Met een logische indeling staat of valt het succes van een app. Hoe richten we de app in en wat gebeurt er als de gebruiker ergens op klikt? Wat kunnen we doen om de gebruikersbeleving (user experience) zo hoog mogelijk te maken?

Succesvolle apps, zoals Instagram en Pinterest, hebben vaak maar één functie. Je kan het als gebruiker niet verkeerd doen. Bij Tonetime komen er een heleboel functies bij elkaar: Niet alleen de muziek leren spelen, maar ook het sparen van muntjes, het kopen van nieuwe liedjes, het bekijken

van de bibliotheek en stemmen van een instrument. Veel verschillende acties die voor iedereen duidelijk en gebruiksvriendelijk (usability) gepresenteerd moeten worden.

 

Pas daarna gaat dWZO over tot de eerste concept-ontwerpen van het front-end design. Uit kostenoverweging is er gekozen om de app liggend (landscape) te ontwerpen. Dit wil zeggen dat de tablet of smartphone liggend gebruikt moet worden om de app te gebruiken. Er is dus geen staande versie ontworpen. Dit is niet alleen voordeliger ten aanzien van de ontwerp-uren maar vooral ook voor de technische uitwerking van de app.

Tonetime voor tablet en mobiel

Logo voor Tonetime

Het logo van Tonetime is een typografisch logo. Hier hebben we voor gekozen omdat de rest van vormgeving al heel illustratief is. Als het logo dan ook nog eens illustraties zou bevatten zou het de aandacht teveel opeisen van de app.

De 'T' valt als het ware tegen de 'E' aan. Hierbij kun je denken aan het gebruik van een stemvork of een triangel. Het logo is vrij rustig en bevat warme kleuren, in het midden gebeurd het allemaal.

Het hoofdscherm van de app heeft drie belangrijke knoppen de bibliotheek, de lessen en het stemapparaat.

 

Iconen

Vierkante iconen zijn bedoeld om te navigeren binnen de app. De ronde iconen zijn status iconen, deze geven aan hoe ver je met een activiteit bent, hoeveel lessen je al hebt gedaan of hoeveel muntjes je al hebt verdiend.

De iconen zijn op elk apparaat goed leesbaar.

 

 

Tonetime Iconen

Interactiviteit en usability

De klikzones zijn groter dan je vinger. Je ziet het icoontje rechts boven, maar in het gebied binnen de stippellijn kun je deze nog aanklikken. Daarom hebben de knoppen een bepaalde afstand van elkaar. Hiermee proberen we te voorkomen dat een gebruiker nét naast de knop klikt en er iets anders gebeurd dan wordt verwacht. Het zou irritatie op kunnen wekken waardoor de positieve gebruikersbeleving veminderd.

 

Tonetime usability

 

 

 

 

Vormentaal en kleurgebruik

We hebben bewust gekozen voor de blauwe balk beneden. Deze is rustig en straalt zakelijkheid uit, je kunt er zien hoeveel muntjes je hebt gespaard en de een progressiebalk; hier kun je zien hoever je bent met je les.

De interactieve delen zijn ontworpen met warme kleuren, die activiteit uitstralen. Dit zijn dan ook de iconen waar je iets kan doen.

Door middel van kleuren maken we ook het verschil tussen, bijvoorbeeld, eigen liedjes en die in de winkel.

          

Tonetime kleurgebruik

 

In de winkel kun je liedjes kopen door middel van muntjes. De verschillende genres zijn aangegeven met pictogrammen. Ook de moeilijkheidsgraad staat aangegeven.

Hoe maak je iets duidelijk zonder woorden? Bij het aanduiden van de stand van de hand is goed nagedacht, de knoppen zijn paars gemaakt, zodat het verschil tussen open en gesloten gaatjes duidelijk weergegeven is.

Tonetime houding vingers

   

De samenwerking

Het ontwikkelen van een app is een nauwe samenwerking tussen de opdrachtgever, dWZO en de app-programmeur.

1. Klant geeft de input en beoordeeld de ontwerpen

2. dWZO levert de ontwerpen aan conform de technische specificaties

3. De programmeur maakt er een werkende app van

 

Wil je ook waarde toevoegen aan je communicatie?

Stuur een bericht en maak contact!

 

Mijn naam is:
Bedrijfsnaam:
E-mailadres:*
Telefoon:*
Ik wil meer weten over:
Ik ben geen robot:*
Captcha