De toegevoegde waarde van communicatie

stad Terneuzen

 

De vraag

Plattegrond (infographic), bonnenboekje, website, wegbewijzering

De reden

Het Citymanagement Terneuzen is bezig met de ontwikkeling van een visuele identiteit van Terneuzen. Hierbij willen ze vooral laten zien dat Terneuzen een waterstad is. De campagne draagt de naam: ‘Stad Terneuzen.’ Het Citymanagement heeft als taak Terneuzen herkenbaar en onderscheidend in de markt te zetten.

 

 

Stad Terneuzen logo

Identiteit

dWZO heeft een herkenbare en kleurrijke vormentaal ontwikkeld. De vormentaal bestaat uit strakke vlakjes met hoeken in contrast met handgetekende illustraties. Verder is er gekozen voor een strakke typografie in de koppen met als contrast een handgetekende letter voor bij de illustraties. Hieruit volgde ook nog een zestal pictogrammen. De pictogrammen kunnen gebruikt worden als bewegwijzering of als iconen op de website. Als de look & feel eenmaal is ontwikkeld verzamelen we alle elementen in een toolkit waardoor het makkelijk is om dezelfde vormentaal door te voeren in allerlei communicatiemiddelen, zoals een website of wegbewijzering.

 

Aanpak

Terneuzen heeft veel te bieden: architectuur, kunst en cultuur, amusement, historie, winkelen en uitgaan. Toeristen, maar ook veel Terneuzenaren weten niet wat je allemaal kunt beleven in Stad Terneuzen. Daarom is ervoor gekozen om een mix te maken van verschillende online en offline communicatiemiddelen. Natuurlijk een responsive website, maar ook een boekje met plattegrond op broekzakformaat en duidelijke borden langs aanrijroutes rondom Terneuzen die de weg wijzen naar het centrum.

dWZO heeft pictogrammen ontwikkeld voor de vijf belangrijkste thema's van Terneuzen (architectuur, kunst en cultuur, amusement, historie, winkelen en uitgaan). Hierbij is er een kleurcode ontwikkeld die de herkenbaarheid van het thema versterkt. Het resultaat is een stoere en vrolijke vormentaal.

Strategie

Het is niet alleen de bedoeling om meer toeristen te trekken, maar ook de Terneuzenaren zelf bewust te maken van de schoonheid van hun stad. Terneuzen is een unieke stad aan het water, waar veel gewerkt wordt maar ook veel plezier wordt beleefd. Citymanagement Terneuzen wil daarom ook de Tereuzenaren zelf en de omgeving laten zien dat er in de binnenstad van alles te doen valt, dat er gezellige restaurantjes en leuke winkels zijn. Maar ook moderne architectuur en musea.

Met een bonnenboekje met een plattegrond als omslag is de eerste stap gezet om de inwoners van Terneuzen vaker naar de binnenstad te halen. Tientallen ondernemers bieden een actie of korting aan in het boekje. Daarnaast kan je orienteren op de plattegrond en ontdek je misschien nog een leuk restaurantje waar je het bestaan nog niet van wist.

Stad Terneuzen plattegrondStad Terneuzen bonnenboekje

Iconen - pictogrammen

Om de verscheidenheid van Stad Terneuzen extra te benadrukken heeft dWZO voor elk thema een pictogram of icoon ontwikkeld. Een pictogram lijkt eenvoudig, maar toch hebben we hier ook te maken met beperkende mogelijkheden. Zo moet je bijvoorbeeld rekening houden met het feit dat een pictogram ook leesbaar moet zijn als hij heel klein wordt gebruikt, of als je er langs rijdt met 50 kilometer per uur.

 

* Kunst en cultuur, paars (Symbool van een saxofoon)

* Historie, bruin (Symbool oud zeilschip afgeleid van de Vliegende Hollander)

* Winkelen en uitgaan, oranje (Symbool cadeau, staat voor winkelen)

* Bezienswaardigheden, lichtblauw (Symbool voor scenery zoals in de legenda van een kaart)

* Schepen op de Schelde, donkerblauw (Symbool containerschip)

* Eten, rood (Symbool bord en bestek)

Iconen stad Terneuzen

 

Daarnaast hebben we nog vier iconen ontwikkeld voor de website die als menu knoppen dienen:

 

* Bezoeken, groen (Symbool voor samen met de familie rondkijken)

* Wonen, kersenrood (Symbool voor huisvesting)

* Werken, okergeel (Symbool voor de werkgelegenheid binnen de gemeente Terneuzen)

* Ondernemers, middelblauw (Symbool voor netwerken en zaken doen)

 

 

Website: front-end design

Citymanagement Terneuzen had in eerste instantie al een webdeveloper geselecteerd. Maar de ontwikkelde vormentaal van vlakken en illustraties kwam te weinig uit de verf. Hierdoor zou de herkenbaarheid van Stad Terneuzen kleiner worden. dWZO heeft daarom elementen aan de toolkit toegevoegd voor de webdeveloper zodat er een website ontwikkeld kon worden die aansluit bij de andere communicatiemiddelen.

 

Beleving

dWZO is van mening dat je de Stad Terneuzen moet beleven. Op een website is dat moeilijk, maar wat wel mogelijk is het wijzen op de mogelijkheden van Terneuzen en mensen het gevoel te geven (verleiden) van een bruisende stad. Dit is het punt waar dWZO inspringt. We voegen waarde toe aan

de communicatie van Citymanagement Terneuzen. Dit doen we met karakteristieke en herkenbare vormgeving. Zo hebben we voor vier opvallende menuknoppen gekozen: bezoeken, wonen, werken en ondernemen. We gaan er hierij van uit dat een bezoeker op de website van Stad Terneuzen rondsnuffelt: Wat is er voor mij te doen? Op de achtergrond zie je twee grote foto’s een van de haven, die het thema Waterstad belicht en een foto van de binnenstad. Heel licht in de achtergrond zie je de stadsplattegrond, die het gevoel van een stedentrip weergeeft.

Onder de menu knoppen staat de merkbelofte van Stad Terneuzen, in de linker kolom bevinden zich de belangrijkste items die Stad Terneuzen wil communiceren.

Navigatie

Na het keuzemenu op de homepage kom je op een introductiepagina, hier kan de bezoeker een beslissing maken hoe hij of zij verder wil. Er is een korte introductie maar er zijn ook mogelijkheden om via sociale media verder te gaan of voor andere links te kiezen. Uiteindelijk kom je op de vervolgpagina waar je het hele verhaal kunt beleven. Als versterking voor de navigatie hebben we gekozen om de kleurcode uit de pictogrammen terug te laten komen in de hoofdkoppen. Daarnaast hebben we gekozen om de homepage als snuffelpagina in te richtten. Naarmate je dieper op de website komt wordt deze steeds rustiger, er is daarom bewust gekozen om het warme grijs te gebruiken in de koppen. Deze wordt steeds lichter naarmate je dieper in de website komt.

Door de karakteristieke vormentaal van Citymanagement Terneuzen is het voor een bezoeker onwaarschijnlijk om de Terneuzen te verwisselen met een andere stad bijvoorbeeld Vlissingen (ook een Zeeuwse havenstad). De vormentaal is zo herkenbaar dat je Stad Terneuzen altijd herkent, ook als het logo niet in beeld is.

 

Bord

De vraag was om een bord te ontwerpen waar in een oogopslag duidelijk wordt wat de stad te bieden heeft. Daarnaast was het belangrijk om duidelijker aan te geven hoe je naar het centrum rijdt. De pictogrammen zijn ook gebruikt op de bebording langs de weg. Bij wegbewijzering moet je er vanuit gaan dat 'de lezer' met ongeveer 80 km p/u langs de borden rijdt. Zelfs bij deze snelheid moet een bord nog leesbaar zijn.

 

 

Wil je ook waarde toevoegen aan je communicatie?

Stuur een bericht en maak contact!

 

Mijn naam is:
Bedrijfsnaam:
E-mailadres:*
Telefoon:*
Ik wil meer weten over:
Ik ben geen robot:*
Captcha