De toegevoegde waarde van communicatie

Syndus Group

Campagne veiligheid: 'Werk veilig. Altijd.'

In de Syndus Group wordt er gewerkt met zwaar materieel, in risicovolle omgevingen. Bij opdrachtgevers gelden vaak verschillende veiligheidsregels. Syndus Group heeft uiteraard een veiligheidsprotocol opgesteld, de Gouden Regels, om de medewerkers te helpen veilig te werken. Veilig werken is gewoon van levensbelang.

Om meer bewustwording te creëeren over veiligheid op de werkvloer heeft dWZO twee merkkarakters ontwikkeld en hiermee een interne campagne opgezet.

 

 

Welzijn op de werkvloer

In de wereld van de industrie wordt er tegenwoordig meer gekeken naar het welzijn van de mensen op de werkvloer. Een medewerker die gaat scheiden zit in zo'n periode wel ergens anders met zijn hoofd. Het is zaak om hier als werkgever op een juiste manier op in te spelen. Want een collega die is afgeleid tijdens werken op hoogte, of tijdens het laden van een zware last is vragen om problemen. 

 

Storytelling

dWZO heeft twee medewerkers bedacht en die een gezicht gegeven. Visueel én in een persona: Sjef en Sjaak. Sjef en Sjaak hebben een herkenbaar gezicht en ze dragen de Syndus-werkkleding, inclusief de vereiste Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM's). Sjaak is de amitieuse jonge hond, die niet al te nauw kijkt. Als hij niet uitkijkt is hij ooit nog eens echt 'de sjaak'. Sjef is zijn baas en neemt veiligheid heel serieus.

 

Gedragsverandering

Sjef en Sjaak worden geplaatst in herkenbare, reëele situaties. De campagne behandeld zaken die actueel zijn, en sluiten daarom beter aan bij de situatie op de werkvloer.

Zo proberen we de bewustwording van de gevaren te verhogen. Maak de onderwerpen bespreekbaar zodat mensen hun gedrag aan kunnen passen zonder gezichtsverlies te lijden. 

 

 

Sjef

Alias Zero Tollerance

Paspoort

Naam: Sjef, alias Zero
Leeftijd: 58 jaar
Burgerlijke staat: getrouwd en twee volwassen kinderen
Opleiding: MBO metaal
Functie: Meewerkend voorman syndus group
Nevenfunctie: Docent metaalbewerking avondonderwijs
Hobby: Veiligheidsperfectionist
Littekens: 2

 

Lees het hele verhaal van Sjef ››

 

Sjaak

De vrije vogel met ambities

Paspoort

Naam: Sjaak
Leeftijd: 24 jaar
Burgerlijke staat: Knipperlicht relatie
Opleiding: VMBO autotechniek
Functie: Kraanmachinist met ambitie
Hobby: Motorcross en lol trappen
Littekens: 0 (tot nu toe)

 

Lees het hele verhaal van Sjaak ››

 

 

 

Visualisering

Visualisering van de boodschap: ‘liever op het strand dan in het ziekenhuis’

Sjaak staat op de hoogwerker, maar de hoogwerker staat eigenlijk net iets te ver van het werk. De last wordt begeleid met een stuurlijn. De stuurlijn schoot uit zijn handen en die probeert hij nog snel even de grijpen. 

 

 

 

 

Pay-off: Werk Veilig. Altijd.

Sjaak maakt hier een aantal fouten:
‘Even snel iets doen’ leidt vaak tot ongelukken.
Er mag niet gegrepen worden naar de stuurlijn.
Als je er niet bij kan moet je je materieel verplaatsen of materieel kiezen dat wel geschikt is voor het werk.
Om er toch bij te kunnen staat Sjaak op de kniebalk van de hoogwerker. Ondanks dat hij gezekerd is, mag dat niet.

 

Deze eerste poster van de reeks zal worden verspreid vlak voor de zomervakantie. De periode in aanloop van de vakantie zijn mensen moe en liggen ze in gedachten al op het strand. De boodschap van deze poster is dan ook: nog even je gedachten erbij houden! Want het is beter om je vakantie op het strand door te brengen dan in het ziekenhuis.

Daarom besluit elke poster met de pay-off: Werk veilig. Altijd.

 

Veiligheidscampagnes voor gedragsverandering

Het is ook wel begrijpelijk… soms is het aantrekken van alle PBM’s meer werk dan even snel het klusje opknappen. Juist bij dit soort momenten is het belangrijk om alle veiligheidsmaatregelen in acht te nemen. Daarom loopt er bij Syndus Group al langer een veiligheidscampagne. Deze campagne valt echter niet meer op (mensen zijn er aan gewend geraakt), spreekt niet aan en sluit niet goed aan bij de belevingswereld van de medewerkers. 

Deze oude campange bevat veel tekst met emotieloze mannetjes. Nodigt daarom niet uit tot (inter)actie of bewustwording van het eigen gedrag. De mannetjes lijken een beetje op politie die mensen op de vingers komt tikken. 

 

 

Wil je meer weten over campagnes op de werkvloer?

Worstel je met vraagstukken zoals veiligheid op de werkvloer, hoog ziekteverzuim of de introductie van een nieuw beleid en ben je opzoek naar een oplossing? Neem dan contact op met dWZO.

Bel 0115 689 888 of mail naar sophie@dewildezeeuw.nl

 

Of vul even het formuliertje in:

Mijn naam is:
Bedrijfsnaam:
E-mailadres:*
Telefoon:*
Ik wil meer weten over:
Ik ben geen robot:*
Captcha