Merkkarakter of mascotte ontwerpen

Uw organisatie is meer dan alleen een logo, naam of slogan.
Het inzetten van een merkkarakter of mascotte versterkt de hele ervaring die mensen hebben met de organisatie.

Mens achter het merk

Steeds meer organisaties personaliseren hun merk of dienstverlening met een mascotte. Het woord ‘mascotte’ betekent dan ook ‘merkkarakter’. Merkkarakters hebben menselijke trekken, daarom kunnen we er ons mee identificeren. Je kan een mascotte leven inblazen door er een stripje, animatie of kostuum van te maken.

Duurzaam

Het hebben van karakters is goedkoper dan het steeds opnieuw maken van foto's van personeel. Daarom worden de karakters  vaak ingezet voor interne-communicatie.

Omdat de karakters meerdere jaren meegaan kunnen we spreken van virtuele medewerkers die duurzaam inzet baar zijn.

 

 

Dialoog

Het sterke van twee karakters is dat ze met elkaar een dialoog aan kunnen gaan. De een kan dan zeggen;"ik vind het hier niet zo geweldig meer in deze organisatie" en dan kan de andere zeggen, "Heb je het wel eens op een andere manier bekeken, er zijn hier wel geweldige personeelsvoorwaarden". Het twee karakter kan dus letterlijk een nieuw perspectief bieden op een hekel probleemstuk.

Stopkracht

De stopkracht van de karakters op de posters ligt in het feit dat medewerkers zichzelf terug zien in een herkenbare situatie.

Dus de medewerkers bekijken eerst het plaatje en dan pas beslissen ze of ze de tekst gaan lezen.

 

Emotionele betrokkenheid

De posters worden ontworpen met oog voor emotie, waardoor medewerkers worden aangemoedigd de tekst te lezen. Bijvoorbeeld, waarom is Sjef zo boos op Sjaak? Hierdoor ontstaat betrokkenheid en nieuwsgierigheid.

Weten wat een merkkarakter voor u kan doen?

Neem dan contact met ons op.

Bekijk Elopak ››

Bekijk Woongoed ››

Bekijk Respont ››

Bekijk Eva Regelt! ››

Inzicht

Zeker bij zakelijke diensten, die vaak wat abstract zijn, kan een merkkarakter helpen om op een laagdrempelige manier informatie door te geven.

 

Een accountant, bijvoorbeeld, is deskundig en maakt dit duidelijk met formeel taalgebruik. Een mascotte mag het best nog eens in Jip-en-Janneke-taal uitleggen. Zo wordt er inzicht in dienstverlening gegeven zonder afbreuk te doen aan de professionele uitstraling.

Totaalbeeld

Een goed merkkarakter is zo vormgegeven dat het design nauw aansluit bij de huisstijl van organisatie én de doelgroep aanspreekt. Belangrijke kenmerken zie je terug in de mascotte. Bij het zien van het merkkarakter herkennen mensen de organisatie en krijgen er een goed gevoel bij. Het merkkarakter staat aan de kant van de klant, de medewerker of de cliënt, kan een spiegel voorhouden en de dialoog aangaan.

 

Door een karakter consequent te gebruiken in de communicatie wordt het herkenbaar en creëert u een visueel totaalbeeld.

Visual storytelling

Een merkkarakter heeft een eigen biografie en kan van alles meemaken.

 

De emotionele binding met een organisatie wordt via een karakter versterkt. Hoe beter de biografie is uitgewerkt, hoe beter het verhaal (storytelling) werkt. Een mascotte staat op hetzelfde niveau als de doelgroep en maakt dezelfde dingen mee.

 

Daarom is een mascotte zo geschikt voor het optreden in strips, infographics of animaties. Een nieuwe, beeldende manier van communiceren ontvouwt zich.