De toegevoegde waarde van communicatie

Mascotte of merkkarakter

5 redenen om een mascotte in te schakelen

 

Hij was een tijdje uit de gratie, maar steeds meer organisaties personaliseren hun merk of dienstverlening weer met een mascotte. Het woord ‘mascotte’ betekent dan ook ‘merkkarakter’. Mascottes hebben menselijke trekken, daarom kunnen we er ons mee identificeren. Je kan een mascotte leven inblazen door er een stripje, animatie of kostuum van te maken.

 

 

Een mascotte is niet zomaar een leuk poppetje maar is zorgvuldig ontwikkeld. Een Mascotte is namelijk een belangrijk instrument bij de emotionele lading van een organisatie, product of dienst. Een mascotte is een verpersoonlijking van de organisatie of een merk. Het is als het ware een virtuele medewerker die de klant tips of informatie geeft en daardoor de klant helpt naar een bepaald doel (bijvoorbeeld iets bestellen).

De mascottes Sam & Wim van Woongoed Zeeuws-Vlaanderen

 

'Waarom zou mijn bedrijf een mascotte gebruiken?'

 

Een mascotte vertegenwoordigd de organisatie en sluit aan bij de belevingswereld van de klant. Een mascotte verhoogt de emotionele binding met een bedrijf, is herkenbaar en versterkt de online-gebruikerservaring. Zeker organisaties die als naam een afkorting of een cijfer hebben kunnen wel een persoonlijke toets gebruiken. Dergelijke namen zijn abstract en staan daardoor verder af van hun doelgroep. De doelgroep heeft geen emotionele binding, minder herkenningspunten en moeten meer moeite doen om een boodschap tot zich te nemen.

 

1. Een mascotte is laagdrempelig

Het bedrijf of het merk wordt emotioneel geladen met fun of service. Zeker bij zakelijke diensten, die vaak wat abstract zijn, kan een mascotte helpen om op een laagdrempelige manier informatie te geven.

 

Een accountant, bijvoorbeeld, is deskundig en maakt dit duidelijk met formeel taalgebruik. Een mascotte mag het best nog eens in Jip-en-Janneke-taal uitleggen. Zo wordt de meerwaarde van de dienstverlening duidelijker zonder afbreuk te doen aan de professionele uitstraling van het bedrijf.

 

 

2. Een mascotte is herkenbaar

Een goede mascotte is zo vormgegeven dat het design nauw aansluit bij het karakter van het bedrijf én de doelgroep aanspreekt. Belangrijke kenmerken van het bedrijf zie je terug in de mascotte. Bij het zien van de mascotte herkennen mensen het bedrijf en krijgen er een goed gevoel bij.

Door een mascotte consequent te gebruiken in de communicatie wordt de mascotte herkenbaar. Zeker bij sociale media-campagnes is het erg belangrijk om tussen de massa aan onlineberichten op te blijven vallen.

 

 

 

De mascottes Sjaak & Sjef, de veiligheidsexperts van Syndus

3. Een mascotte heeft een functie

Een mascotte is niet zomaar een grappig poppetje. Een mascotte heeft een duidelijke functie. Online zie je ze steeds meer verschijnen, denk aan Mailchimp of Bol. Mascottes verhogen de gebruikersbeleving (user experience) door op een luchtige manier de klant door een website heen te helpen. Een mascotte staat aan de kant van de klant, begrijpt zijn probleem en biedt oplossingen.

 

 

 

4. Storytelling met een mascotte

Een mascotte heeft een eigen persona en kan van alles meemaken. De emotionele binding met een organisatie wordt via een mascotte gigantisch. Hoe beter de persona is uitgewerkt hoe beter het verhaal (storytelling) werkt. Een mascotte staat op hetzelfde niveau als de doelgroep en maakt dezelfde dingen mee. Daarom is een mascotte zo geschikt voor het optreden in strips, infographics of animaties. Een nieuwe, beeldende manier van communiceren ontvouwt zich.

 

De mascottes de heren De Kort & Bondig van Gemeente Hulst

5. Een mascotte is praktisch

Naast het vergoten van de emotie-factor, is het werken met een mascotte veel praktischer dan bijvoorbeeld werken met fotografie. Een foto valt gewoon weg niet meer op, zowel op internet als in drukwerk. Voor een goede foto kan je modellen huren maar dat kost geld. Veel organisaties kiezen er dan voor om foto’s te maken met de eigen medewerkers of cliënten in de hoofdrol. Maar dan heb je weleens het risico dat er een medewerker vertrekt of er een cliënt wegvalt.

Foto’s raken op een zeker moment gedateerd, zijn niet meer actueel en dan moeten er weer nieuwe komen. Een mascotte kan je altijd, in veel gevallen onzichtbaar, moderniseren zonder dat je daar iemand lastig voor hoeft te vallen.

 

Wil je een mascotte laten ontwikkelen?

Neem dan vrijblijvend contact op met dWZO.

T 0115 689 888 of mail naar info@dewildezeeuw.nl