De toegevoegde waarde van communicatie

merkontwikkeling / branding

Een merkpositionering is de plaats  die je merk (of organisatie) inneemt in het hoofd (en hart) van de klant. Het doel is dat dit een unieke plek is, die afwijkt van de plaats die concurrenten innemen. Hoe denken klanten over je organisatie en merken? Hoe staat dit in verhouding met het beeld dat zij hebben van de concurrent? Door middel van branding kun je je merk of organisatie positioneren in de markt.

Merkontwikkeling of branding is het managen van alle aspecten die van belang zijn voor het sturen van een merk. Door het logo of product emotioneel te laden verleidt je de klant tot koopgedrag.

 

 

Denk bijvoorbeeld aan drie mosselbedrijven die naast elkaar in Yerseke zitten, ze verkopen alle drie dezelfde producten, de mosselen smaken hetzelfde en zijn van gelijke kwaliteit. Toch doet bedrijf X het beter op de markt dan derest. De marketeer van bedrijf X gebruikt branding om zijn merk in de markt te zetten. Branding als middel is zeer effectief, zeker als je het merk op verschillende plaatsen terug laat komen, dat schept vertrouwen. Bijvoorbeeld; in de restaurants, in het schap, op beurzen, op websites, in magazines etc.

 

Het mosselbedrijf X heeft een sterker merk opgebouwd dan zijn concurrenten, een label dat kwaliteit en vertouwen uitstraalt, de marketingmanager heeft gezorgd voor een goed imago, met als resultaat een hogere omzet!

 

Bij merkontwikkeling is het belangrijk om de gedachte achter het merk tot in de puntjes door te vertalen naar alle communicatiemiddelen. dWZO gaat hier een stapje verder, dit doen we door middel van ‘The Golden Cirlce’.


Lees meer


merkontwikkeling Golden Circle

Dit heeft alles te maken met de twee onderdelen van beeldvorming:

 

1. Emotioneel laden

2. De kracht van herhaling

 

1. Emotioneel laden


Achter elk succesvol merk zit een sterk ontwerp. Ontwerp (of vormgeving) heeft invloed op de emoties die de klant bij het zien van een merk ervaart.Ontwerp heeft ook invloed op de persoonlijkheid, het gewenste imago en de uitstraling van een merk. Daarom is vormgeving essentieel bij de ontwikkeling van een merk.Denk bijvoorbeeld aan het zakelijk blauw-oranje logo van de Rabobank of de witte zwaan in de blauwe lucht van KLM die de klant een gevoel van stijl en vrijheid mee wil geven.

 

2. De kracht van herhaling

Uit onderzoek blijkt dat onze hersenen een boodschap pas onthouden na zeven keer in aanraking te komen met deze boodschap.Daarom is het erg belangrijk om je merk op verschillende plaatsen terug te laten komen. Hoe vaker het gezien wordt, hoe beter!

 

Wil je ook waarde toevoegen aan je communicatie?

Stuur een bericht en maak contact!

 

Mijn naam is:
Bedrijfsnaam:
E-mailadres:*
Telefoon:*
Ik wil meer weten over:
Ik ben geen robot:*
Captcha