De toegevoegde waarde van communicatie

De Schijf van Vijf

van je website

Synergie

Opdrachtgevers die een website willen vernieuwen zijn vaak gefocust op één onderdeel van het proces. Soms is dat de techniek. Of willen ze dat het er mooi uitziet. Maar zoals bij zo veel dingen is een succesvolle website een samenspel tussen verschillende specialismen. Want er is méér tussen je organisatie en het beeldscherm van de websitegebruikers.

Om het overzichtelijk te maken heeft dWZO een geheugensteuntje bedacht: de Schijf van Vijf van je website.

 

De Schijf van Vijf van je website:

  1. Content
  2. Front-end design
  3. Promotie
  4. Beheer
  5. Techniek

 

1 Content

Content is een ander woord voor ‘inhoud’. De grote vraag is dan ook: ‘Wat komt een websitebezoeker eigenlijk doen?’ Hoe beter je antwoord geeft op de zoekvraag van de doelgroep, hoe groter de kans is dat Google jouw link bovenaan zet.

 

Hoe beter je content, hoe beter je vindbaarheid, dus.

 

Doordachte content en front-end design dragen bij aan de gebruiksvriendelijkheid van een website. Het is een interessant proces om uit ze zoeken wat het verwachtingspatroon is van bezoekers van je website en hier een treffend antwoord op te geven.

 

 

 

2 Front-end design

Front-end design is de vormgeving, de look & feel, van de website. Het ligt aan de kwaliteit van het design of de bezoeker lang op de website blijft en ook echt iets gaat doen op de website. Zo kan een animatie zowel je design als je content versterken. Iets uitleggen in een animatie of video zorgt ervoor dat mensen langer op je website blijven en tegelijk, zonder al te veel moeite, ook nog iets leren.

3. Promotie

Je moet de wereld vertellen dat de winkel open is. Er zijn natuurlijk altijd voorbijgangers die toevallig eens binnen komen wandelen. Maar dat is niet altijd voldoende. Promotie wil niet altijd zeggen dat je op Google moet adverteren. Er zijn een heleboel manieren om de site te promoten. Afhankelijk van de bedoeling van de website kan je een campagnestrategie uitzetten en vormgeven.

 

4. Beheer

Het leuke van een website is dat je kunt inspelen op de actualiteit. Wie gaat dat doen? Het beheer van de website is een onderdeel dat vaak vergeten wordt. Soms wordt er iemand aangewezen binnen een organisatie die het ‘erbij doet’. Als die persoon een webtekstschrijver, grafisch vormgever, e-marketingstrateeg en programmeur in één is, zit je goed!

 

 

 

 

 

 

5. Techniek

Tegenwoordig kunnen we er wel vanuit gaan dat de techniek van websites goed is. Als je een auto koopt, verwacht je dat hij rijdt. Het is niet meer de vraag of een systeem wel responsive is (dat is het). Het is niet de vraag of het snel inlaadt of dat het systeem zelf te beheren is (dat is het). Afhankelijk van het soort organisatie kun je je beter zorgen maken over digitale veiligheid en of de eventuele aanvragen die via de website binnenkomen op de juiste plaats binnen de organisatie terecht komen.

Techniek is maakbaar, maar nog altijd mensenwerk. Het is daarom veel belangrijker om een goed eisenpakket samen te stellen en hier de juiste partij bij te zoeken.

 

 

Eerste denken, dan doen!

De Schijf van Vijf van je website is natuurlijk maar een hulpmiddel om anders te gaan denken over de ingrediënten van een website. Over elk onderdeel is wel een boek te schrijven.

 

Ga je je website vernieuwen? Hou de Schijf van Vijf bij de hand!

 

Wil je verder praten over de Schijf van Vijf van je website? Neem dan contact op met dWZO: info@dewildezeeuw.nl of bel direct 0115 689 888.

 

 

Wil je ook waarde toevoegen aan je communicatie?

Stuur een bericht en maak contact!

 

Mijn naam is:
Bedrijfsnaam:
E-mailadres:*
Telefoon:*
Ik wil meer weten over:
Ik ben geen robot:*
Captcha