De toegevoegde waarde van communicatie

feiten en cijfers in een oogopslag

Het maken van infographics is een specialisatie van dWZO. Moeilijke zaken kunnen vaak eenvoudig uitgelegd worden met een tekening. Zo werkt het ook met een infographic, het is mogelijk om gegevens op een overzichtelijke manier aan je doelgroep te laten zien.

 

 

Wat is het voordeel van een infographic?

Het grote voordeel is dat je een universele beeldtaal spreekt, bijvoorbeeld; mensen die de Nederlandse taal niet spreken kunnen door de beeldtaal toch het verhaal begrijpen.

Het is een creatieve, onderscheidende manier om een complexe boodschap te communiceren.        

De leesbereidheid is groot en de boodschap wordt duidelijker overgebracht dan een stuk tekst.

Een Infographic maakt het mogelijk om veel informatie in korte tijd en met grote impact te communiceren. Veel bedrijven en organisaties gebruiken infographics om zichzelf, hun visie, producten of diensten mee te presenteren. Daarom is het een ideaal social media marketing instrument.

 

Denk bijvoorbeeld aan een jaarverslag, deze wordt een stuk interessanter en pakkender als deze op de juiste manier vormgegeven is. In plaats van het lezen van een dik boekwerk, scan je de informatie in de infographic! Zo wordt het een stuk leuker om de resultaten te bekijken.

 

 

Staatsbosbeheer | Expositie natuurgebied Braakman

 

5 redenen om infographics te gebruiken als communicatiemiddel

Een infographic is een grafische weergave van cijfers en feiten. Het grote voordeel van een infographic is dat de inhoud zo is opgemaakt dat je het binnen een paar seconden begrijpt.

 

1. Onderscheidend + herkenbaar

Door gebruik te maken van infographics help je met het vergroten van je merk bekendheid en de toon je je deskundigheid. De infographic wordt herkenbaar wanneer de vormentaal past bij de uitstraling van de onderneming.Zeker wanneer veel mensen het zien, delen en reageren neemt de herkenbaarheid toe.

 

 

 

GGD Zeeland | VTV rapporten

 

 

2. Informatie verstrekken aan de doelgroep

Menselijke hersenen verwerken informatie veel sneller als die wordt ondersteund door beelden, zoals bij een infographic, dan wanneer de informatie alleen als tekst wordt aangeboden. Dit komt onder andere doordat het minder tijd kost om plaatjes te verwerken en begrijpen, dan om een tekst te lezen en te begrijpen. Mensen zijn visueel ingesteld en onze hersenen zijn geprogrammeerd om snel beelden te verwerken.

 

 

Interjute BV | Interactieve wereldkaart

 

3. Eyecandy (snackable)

Beelden zijn universeel en snel te begrijpen voor mensen van verschillende leeftijden, uit verschillende sociale achtergronden en zelfs voor mensen die een verschillende taal spreken. Communiceren met visuele metaforen en iconen in infographics kan helpen om een boodschap voor verschillende doelgroepen tegelijkertijd begrijpelijk te maken.

 

 

Stad Terneuzen | Plattegrond op pocketformaat

 

 

4. Social media marketing (shareable)

Een infographic kan gebruikt worden als social media marketing instrument want:

  • interessante informatie wordt gemakkelijk gedeeld via verschillende platformen

  • afbeeldingen zoals infographics worden sneller en vaker gedeeld door derden, zeker als de interesse is gewekt

  • in een sociale omgeving is iemand die een infographic ziet drie keer vaker deze aan het delen dan andere content

 

 

Woongoed ZVL | Publieksjaarverslag

 

5. SEO (searchable)

Dagelijks wordt er vele nieuwe content online geplaatst. Het gebruik maken van een infographic verhoogt de vindbaarheid. Zeker in combinatie met het bloggen, gebruik van  keywords en de juiste opbouw van de website zorgen voor een groter succes. Het extra voordeel van een infographic is dat daarmee ook de vindbaarheid in de markt groter wordt.

 

Soorten infographics:

  • Profiel                wie is het?

  • Tijdsbalk            wanneer is het? 

  • Grafiek               hoeveel is het? 

  • Kaart                  waar is het?

  • Schema              hoe liggen de verbanden?

  • Pointer               wat is het?

  • Proces                hoe werkt/gebeurt het?

 

 

Wil je ook waarde toevoegen aan je communicatie?

Stuur een bericht en maak contact!

 

Mijn naam is:
Bedrijfsnaam:
E-mailadres:*
Telefoon:*
Ik wil meer weten over:
Ik ben geen robot:*
Captcha