De toegevoegde waarde van communicatie

gedragsverandering

 

Wil je dat medewerkers veiliger gaan werken, je personeel zich minder vaak ziek meld, dat burgers naar het buurthuis komen, of gezonder gaan eten? Dan is communicatie je belangrijkste middel. Hoe breng je de boodschap over, welke middelen zet je waar en wanneer in? Hoe zorg je voor interactie? dWZO helpt je bij het veroorzaken van gedragsverandering.

 

 

Communicatie en gedrag hebben veel met elkaar te maken, want waarom zou je communiceren als je niet op een of andere manier het gedrag van je medewerkers, klant of burger wilt beïnvloeden?

 

 

             

 

 

 

 

Veel beleidsmakers gaan ervan uit dat mensen rationeel beslissen, terwijl een groot deel van ons gedrag wordt bepaald door automatismen. Wat kunnen we als communicatieadviseur hiermee? Juist door in te spelen op deze automatismen en op hoe mensen informatie verwerken kan communicatie gedrag veranderen.

dWZO maakt gebruik van het EAST-model

Easy:    

Maak het gemakkelijk voor je doelgroep, probeer drempels in het beslissingsproces te vermijden.

 

Attractive:

Maak het aantrekkelijk, trek de aandacht. We hebben meer kans om iets te doen als onze aandacht

wordt getrokken. Manieren om dit te doen zijn onder andere het gebruik van afbeeldingen , kleur of

personalisatie.

 

Social:

Maak het sociaal, laat zien dat de meeste mensen het gewenste gedrag uitvoeren. Beschrijf wat

de meeste mensen in een bepaalde situatie stimuleert, anderen gaan dan hetzelfde doen. 

Maak gebruik van je netwerk en stimuleer mensen om anderen aan te sporen.

 

Timely:

Het tijdstip waarop je iets doet is van belang,

verschillende tijdstippen kunnen drastisch verschillende niveaus van succes te hebben.

 

 

 

 

Wie effectief wil zijn  moet aansluiting zoeken bij de belevingswereld van de doelgroep. Door kennis te maken met de doelgroep in haar eigen (werk)omgeving vinden we die aansluiting. En krijgen we toegang tot hetgeen dat hén raakt en drijft. Uit onderzoek is gebleken dat mensen pas na zeven keer herhaling iets onthouden. Wij zorgen dat je onthouden wordt door: campagnes, animatie, illustratie, design en strategie om te zorgen voor gedragsverandering.

 

Wil je ook waarde toevoegen aan je communicatie?

Stuur een bericht en maak contact!

 

Mijn naam is:
Bedrijfsnaam:
E-mailadres:*
Telefoon:*
Ik wil meer weten over:
Ik ben geen robot:*
Captcha