De toegevoegde waarde van communicatie

 

Alonzi

Connecting the dots towards a circular economy

Ontwerpen van een logo en huisstijl. Dat is bij dWZO niet zo maar een leuk vormpje bedenken. Een logo moet de kernwaarden van een organisatie bevatten. Wat wil je ermee zeggen? Hoe wil je overkomen? De achterliggende gedachte (het concept, de rode draad, de paraplu) is de kapstok waar je de vormgeving een logo en een huisstijl aan kan ophangen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De onderliggende gedachte

De ‘O’ van Allonzi is vormgegeven als een hart dat oneindig doorloopt. Alonzi adviseert mensen en organisaties die hart hebben voor duurzaamheid en die eerlijk willen werken voor en met mens en milieu.

 

Ik ben uitgegaan van een strak lettertype dat ook afgerond is zodat het wat zachter over komt.

 

Leesbaarheid

Ik heb vooral gekeken of het logo goed zichtbaar blijft op een fotoachtergrond. Maar gewoon zwart of in één kleur is ook heel toepastbaar.
Ik ben er zelf geen voorstander van om één element een afwijkende kleur te geven. Het ligt voor de hand om het hart een andere kleur te geven. Maar dan komt daar onevenredig veel de aandacht op te liggen.

 

Kleurgebruik

De kleurvariant mag het wel iets meer hebben dan alleen maar zwart. De kleur verloopt van groen naar blauw. Groen voor de natuur en blauw voor de lucht.

 

Toch is het een flinke donkere blauw om het zakelijke aspect te benadrukken. Eigenlijk komen duurzaamheid, zakelijkheid en professionaliteit hier samen.

 

Connecting the dots

Connecting the dots towards a circular economy is de pay-off van Alonzi. Als adviseur brengt Alonzi mensen samen totdat de keten of de kringloop weer compleet is.

 

Je gaat niet zelf de thee plukken maar je verbindt de poppetjes en de punten aan elkaar zodat het een duurzaam geheel wordt. Alonzi heeft de helikopterview over het project.

 

Identiteit: De kringloop van eerlijke handel

Zo kwamen we op het idee om nog een extra vormelement toe te voegen. Geen onderdeel van het logo, maar een element dat je kan gebruiken in de achtergrond.

Zo ontstaat er een herkenbare huisstijl en identiteit, die toch flexibel is. Die Alonzi naar eigen inzicht kan toepassen maar waarbij de herkenbaarheid toch gewaarborgd blijft.

 

Stijlelementen

Om de huisstijl te completeren heb ik een stijlelement bedacht. Ik dacht aan spirograph van vroeger waar je met een pen en een aantal tandwieltjes oneindig veel vormen kan maken. Als je het goed doet kom je weer op hetzelfde punt uit waar je was begonnen: de kringloop is weer compleet!

 

Deze vorm is opgebouwd uit de ‘A’ van Alonzi.